Kolekcia
filmov vyšla i na DVD a stala sa súčasťou medzinárodného
putovného
projektu „KÜBA – journey against the current”, umelcov Emanuela
Danescha (AT) a
Davida Rychu (DE). Na projekte Fasa miesto ATRAKT ART spolupracoval s
Centrom
komunitného rozvoja, oz Truc sphérique, A4 – Asociáciou združení pre
súčasné umenie a s viacerými
odborníkmi z oblasti
filmu. Projekt Fasa miesto bol súčasťou celoročných aktivít
s názvom
Urbánna Re/kreácia/Citylab venujúcich sa problematike súčasného mesta
a života v ňom. Projekt bol podporený Nadáciou Pontis
v rámci
programu „Eurotel pomáha komunite“.
Nachádzanie
seba samých
(Miroslav Tížik, katedra
sociológie, Filozofická fakulta
UK v Bratislave)
Projekt Fasa miesto je výnimočný projekt, ktorý možno
považovať za priekopnícky vo viacerých oblastiach. Ako študijný
materiál je
vynikajúcim zdrojom informácií pre sociológiu, vývinovú psychológiu,
antropológiu mesta a pedagogiku. Pre pracovníkov v oblasti
manažmentu
voľného času a kultúrnych pracovníkov je to ukážkový materiál, ako
je
možné priblížiť sa a porozumieť svetu detí vyrastajúcich
v prostredí
mestských sídlisk. Pre urbanistov a architektov sú natočené krátke
filmy
zdrojom inšpirácie pri navrhovaní a organizovaní obytných celkov
a organizovaní verejného priestoru. Pre politikov je to bohatý
zdroj
poznania generácie mládeže, ktorá už o desať rokov bude mať
možnosť
formovať aktívne verejný (a teda aj politický) život ich miest. Ako
sociológ
môžem týchto niekoľko krátkych filmov posudzovať z pohľadu
možností
sociológie. Z tohto uhlu pohľadu možno sledovať vo všetkých
filmoch
niekoľko okruhov tém: 1. Ako sebaprezentáciu skupiniek mladých ľudí (partičiek), 2. Ako zrkadlo sociálnych a
kultúrnych podmienok, v ktorých mladí herci a zároveň aj
tvorcovia
žijú, 3. Práca s kamerou a filmom ako prostriedok aktívnej
socializácie
detí do mediálneho sveta, 4. Kamera ako nástroj spoznávania mestského
priestoru
v ktorom žijú aj deti a dospievajúca mládež.
Filmy „Nepanikárte“, „Som
z repy, som happy“,
„Čhavore Romale“, „Decká z ulice“ obsahujú okrem znakov estetiky
ich
tvorcov aj unikátne dokumentárne a historicky cenné snímky
prostredí
bežných sídlisk v slovenských mestách, ktoré sa zvyčajne
nedostávajú do
médií a bežne ani nie sú zaznamenávané. Bez ohľadu na zámery
autorov
projektu , miery ich zásahov a zásahov zo strany iných „dospelých“
a profesionálov do výslednej podoby krátkych filmov, zaznamenaný
a spracovaný materiál ponúka materiál, ktorý môže byť podrobený
aspoň
základnej interpretácii filmov ako dokumentov života týchto mladých
ľudí
v ich prirodzenom prostredí.
1.
Partičky ako tímy – Vo všetkých štyroch
filmoch je vidieť schopnosť tímovej práce všetkých mladých hercov
a spolutvorcov. Aj keď bývajú partie a partičky často
kritizované
verejnosťou a staršími generáciami, práve takéto typy
spoločenstiev sú
veľmi dôležité práve ako skupiny, v ktorých si ľudia nacvičujú
rôzne
spôsoby vyjednávania, sebapresadzovania sa medzi seberovnými
a priestorom,
v ktorom sú mladí ľudia samoorganizujúcimi mechanizmami
stimulovaní
k aktivite, tvorivosti a originálnemu riešeniu problémov.
Priestor na
sebapresadenie sa medzi rovesníkmi a získanie uznania je
jedinečným
sociálnym prostredím, v ktorom si mladý človek vytvára identitu,
ktorá je
postavená na stabilnej sebadôvere, otestovanej a priebežne
potvrdzovanej
ostatnými členmi partie. Aj na prvý pohľad neslušné, nepekné
a zosmiešňujúce prívlastky, ktoré pri sebaoznačovaní niektorí
z mladých aktérov používajú, medzi rovnocenne a na spoločnom
projekte
spolupracujúcich mladých nie sú vylučujúce a skôr sú dôležité pre
budovanie si vlastnej osobnej identity, ktorá je postavená sa slobodnom
výbere
a slobodnom prijímaní medzi ľuďmi, s ktorými mladý človek
žije. Vo
všetkých filmoch je vidieť snahu tvorcov vtiahnuť svojich tímových
spoluhráčov
do deja ako spolutvorcov a spoluhercov. Tímová práca nacvičovaná
už
v detskom veku je podhubím pre formovanie demokratických pravidiel
hry aj
v politickom živote. Okrem tímovej spolupráce cez svoj filmy každá
zo
skupín spôsobom spracovania filmu, obsahom filmu a prostrediami,
ktoré je
zobrazované ukazuje pravidlá a hodnoty ktoré ich držia pokope.
Chlapci na
Sásovej prezentujú svoje záľuby v objavovaní a odkrývaní
zákutí
sídliska, v snahe prispôsobiť si prostredie svojím záujmom
a potrebám
po fyzickej sebarealizácii. V Žiline sa skupina tvorcov
predstavuje ako
partia, ktorá oceňuje umenie, kontakt s ľuďmi a spoznávanie
príbehov.
V Košiciach sa skupina mladých predstavuje v pozícii
priaznivcov
hudby, rapovania a pouličného tanca, ktorí okrem toho trávia časť
z voľného času pri počítačových hrách. Petržalská skupina sa
predstavuje
v pozícii priaznivcov hry zo slovami a obrazmi, pre ktorých
je
okrem rapovania dôležitý kontakt
s mamičkami kočíkujúcimi deti po sídlisku.
2.
Deti ako zrkadlo
kultúry – Všetky
z filmov ukazujú na svet stereotypov, predsudkov
a kolektívnych predstáv, ktoré sú rozšírené v prostredí, kde
tvorcovia
vyrastajú. Najvýraznejšie je to vidieť vo filme Čhavore Romale, kde
mladí herci
parodujú „oficiálnu“ rétoriku verejnosti a médií o Rómoch.
Nehanbia
sa sami vysmievať zo pseudojazyka, ktorí sa tvári, že označenie Róm
dodáva
dôstojnosť jeho nositeľovi, zatiaľčo všetci vedia, že sú to aj tak
Cigáni.
A ako každý Róm/Cigán v predstavách verejnosti, aj mladí
herci hrajú
divadlo na základnú predstavu
o nich samých v našej spoločnosti. Ich témy sú témami
z ich
každodenného života – mafiáni z Ťahákov (Ťahanoviec, teda sídliska
kde
žijú), hrajú sa na raperov, navzájom sa pýtajú, koľko dostávajú
prídavky, koľko
detí majú dievčatá, ktoré sa hrajú na matky mnohých detí. No a ich
odpovede sú dokonalým zrkadlom väčšinového názoru: Nič nerobíme, len
rodíme...., „Čo robia Cigáni?“ vracajú sa k ošúchanej téme. „Deti
rodia,
kradnú, bijú malé deti, to len deti robia“. Samozrejme neobchádzajú ani
tému
vzhľadu a plastiky ako riešenia odsúdenosti žiť so svojou farbou
pleti.
Tieto stereotypy opakujú vo všetkých situáciách, kde pravdepodobne
zažili
nejakú formu stigmatizácie, alebo v situáciách, ktoré sú
stereotypne
spájané s Rómami. Pri obchode na trhu len tak mimochodom dodajú na
adresu
nakupujúcich: „Idú kradnúť jablká, aby mali peniaze“. Podobne aj
kamarátku,
hrajúcu úlohu pani Králikovej atakujú otázkami: „Máte manžela?
A tehotná
si?“ Aj toto rozlišovanie tykania a vykania je zaujímavý znak,
ktorý býva
často používaný pri kontakte s Rómami, keď sa často po počiatočnom
vykaní
prechádza k tykaniu. Vy ste Cigánka? A viete spievať? Na čo
spoluherečka spustí po rómsky spev. Chlapci zasa potvrdia rozšírenú
predstavu
o tanečných vlohách Rómov a „zabrejkujú“ na ulici. Vymedzovanie sa však nie je len voči
nerómskej väčšine, ale aj Košíc voči Bratislave, čo herci ukazujú
v záverečnej scéne, keď zvolajú: „Bratislavčani, počúvajte sem.
Košice sú
najlepšie. Cigáni, Rómovia to najnebezpečnejšie!“. Podobne aj
v ostatných
filmoch deti ukazujú aký je svet predstáv vo svete, kde žijú. Na
Sásovej sa
hrajú na spravodajcov televízie, ktorí obťažujú ľudí a lezú im do
súkromia, zosmiešňujú homosexuálov, na ktorých sa nakoniec aj sami
hrajú, keď
sa po sebe váľajú a akože sa obchytkávajú. V Žiline ukazujú
zanedbané
a rozkopané miesta, ktoré integrujú do svojho hororového príbehu.
Žilinčania veľmi zaujímavo využívajú preudoreligiózny pátos, ktorý je
v slovenskej spoločnosti rozšírený, keď hrajú scény s pálením
sviečok, keď oslavujú záujem o prácu, no predovšetkým keď tajomno
ilustrujú zábermi na kríže. Petržalské herečky (väčšina sú dievčatá)
zasa ukazujú
svet, ktorý je takmer osudom žien v meste – kočíkovanie, hranie sa
s malými deťmi, nakupovanie v supermarkete. Každá zo skupín
pracovala
s materiálom (témy, spôsob rozprávania, predsudky, zvyky a aj
kulisy), ktorým ich vybavila ich každodennosť a prostredie,
v ktorom
vyrastajú.
3.
Ako sa nestať otrokom
médií
– Nie len pedagogicky, ale aj sociologicky podnetné je, ako sa mladí
herci
prejavujú pred kamerou. Vo všetkých štyroch filmoch ju využívajú na
predvádzanie sa, no hravé, neseriózne. Tým, že sa ocitli aj pred aj za
kamerou
zakúsili silu a možnosti, akú film dáva pri vytváraní predstavy
o svete. Myslím, že aj po tomto zážitku nebudú brať všetko čo
vidia
v médiách za pravdu a vytvoria si voči televízii aj voči
spôsobu
prezentovania správ primeraný odstup. Taký aký naznačovali
v priebehu
celého natáčania a výrobe filmu. Odstup, ktorý je vtipný, teda
oslobodzujúci a tak ako necháva priestor pri tvorbe obrazov, dáva
slobodu
aj pri interpretácii toho, čo je vidieť. Výsmech kamere a grimasy
na
kameru, prítomné vo všetkých štyroch filmoch je prostriedkom vytvorenia
si
takéhoto odstupu, kritického pohľadu na mediálnu realitu. Možno aj
kritickejšieho ako majú ich vlastní rodičia, alebo generácia, ktorá
bola
formovaná predstavami o pravdivosti informácii a obrazov
v médiách.
Druhou stránkou, dokazujúcou na demokratizujúci vplyv takéhoto typu
projektu je
spôsob, akým dokážu mladí ľudia prezentovať svoj svet práve mediálnymi
nástrojmi. Teda ukážka, že nie sú otrokmi médií a mediálnych
odkazov, ale
užívateľmi. Nemusia na seba a svoje problémy ukazovať len ničením
verejného
priestoru, ale môžu na svoj pohľad na život upozorňovať aj mediálnymi
odkazmi.
Aj keď nie vždy takými, aké by sme chceli vidieť. Deformácia našich
neprimeraných očakávaní obrazom je predsa len šetrnejšia
a lacnejšia ako
deformácia nehumánneho a odľudšteného priestoru, v ktorom sa
mládež
na sídliskách často pohybuje. Samozrejme v prípade, že obrazom
nedochádza
k degradácii osobnosti človeka alebo výzvam
k neznášanlivosti, čo
s avšak v žiadnom z predvedených filmov neprejavilo.
4.
Bariéry a zákutia
mestského priestoru
– Pravdepodobne najzaujímavejšia dimenzia filmu je
spôsob, akým mládež využíva a privlastňuje si verejný priestor na
sídliskách a v ich okolí. Je ukážka princípov, ktoré mládež
potrebuje, aby získala pocit samostatnosti, dobrodružstva, zaujímavosti
a príťažlivosti mestského prostredia. Na jednej strane je vo
všetkých
filmoch vidieť snahu stiahnuť sa a využívať priestory, ktoré sú
mimo
dohľad rodičov a ostatných ľudí, na strane druhej je vidieť ako
všetci
vstupujú do verejných (ale aj neverejných) priestorov, aby ich
prakticky
využívali, aby neboli objektmi, ktoré sú im nedostupné. Ukazujú akými
rôznymi
praktickými spôsobmi si prispôsobujú priestor svojim vlastným potrebám
a predstavám, neprijímajú pasívne svet taký, aký im ho pripravili
úrady,
inštitúcie a často dosť zlí architekti. V prípade sídliska
Sásová je
vidieť ako chlapci, hlavní hrdinovia vlastného príbehu, lezú na stĺp,
aby mali
výhľad a nadhľad nad celým sídliskom. Aby prekročili monotónnosť
pohľadu
chodca alebo obyvateľa bytu a mohli sa na svoje bydlisko pozrieť
z odstupu ako na obraz, teda na esteticky vnímaný objekt, čo aj
ukazujú
v nasnímaných obrazoch. Podobne zaznamenávajú všetky výzvy
a bariéry
v priestore. Zameriavajú sa na nápis Zákaz vstupu na budove školy.
Práve
tento obraz je zaujímavý lebo ukazuje postupné dobýjanie školy, búranie
bariér
a plotov, ktoré robí zo školy oddelený svet. Do priestoru, ktorý
je
v každodennosti monofunkčný, oddelený a podriadený prísnej
kontrole
a pravidlám vnášajú hravosť, paródiu a pokusy si ho
privlastniť
a formovať podľa svojich predstáv. Hoci to pôsobí na mnohých
miestach
deštruktívne a hraničí to s ničením verejného majetku, táto
radikalita ukazuje aj na striktnosť oddelenia priestoru od ich osobných
životov, hoci tento priestor je priamo pred ich domami, uprostred
sídliska.
Pravdepodobne to nie je priestor, s ktorým si spájajú také pocity
a skúsenosti, aby ho považovali za svoj vlastný a hodný
kultivácie
a ochrany. Takto reagujú a prispôsobujú svojím potrebám
detské
ihriská, na ktoré už sami vyrástli. Parodujú svet detičiek, húpajúcich
sa na pružinových
zvieratkách, húpačkách, čím vyjadrujú svoj postoj k charakteru
ihrísk na
sídliskách, ktoré sú prispôsobované deťom do veku asi 10 rokov. Pre
starších už
priestor na sídlisku nie je. Vlastný priestor, budovaný
a vymedzený je až
na lúkach a v lesíkoch za mestom, ktorý plní funkciu
verejného
priestoru, kde ich nikto nevyháňa, nekontroluje a zostáva im
priestor na
experimentovanie, predvádzanie sa a budovanie vlastných bunkrov
a svetov. Podobne ako len plechmi zakryté šachty, betónové
„bunkre“
uprostred sídliska, ktoré poskytujú skrýšu pred všadeprítomnými zrakmi
obyvateľov sídlisk. Zaujímavý je kontrast medzi aktívnym svetom týchto
akčných
hrdinov a statickým svetom ostatného prostredia a ľudí,
ktorých
zaznamenávajú. Posedávajúce dievčatá na lavičkách, ľudia pozerajúci sa
z okien bytov. Aktivita je skrytá len do priestorov „zakázanej“
školy, kde
v telocvični hrá tím dievčat hádzanú. Podobné hľadanie vlastného
priestoru
dobrodružstiev a sebarealizácie, mimo kontroly verejnosti
a autorít
je viditeľný aj v príbehu zo Žiliny, kde to ponúka starý dom
a opustená časť vlakového depa. V Košiciach, kde sa mládež
stretá,
tancuje a experimentuje za obchodným domom, či v Petržalke, kde sa
deti
rozhodnú preniknúť na strechu škôlky, skrývajú sa v húštinách na
sídlisku,
hľadajú iný pohľad na svet keď sa pozerajú cez strešné okno škôlky
a nakláňajú cez okraje strechy. Aj v Petržalke zažívajú
dobrodružstvo
pri expedícii do opustených a zničených podchodov, ktorým sa
verejnosť
zjavne vyhýba. V reakciách autorov týchto všetkých dokumentov je
vidieť,
aký veľký význam má tieň, úkryt, zákutie, poloverejný a nie
kontrolovaný
priestor alebo aj určitá miera anonymity pre vývoj človeka
v mestskom
priestore. Vidieť, že ruina, neprehľadnosť, tunely,
neznámy vlastník a anonymita nie sú len
tým, čo treba z mestského priestoru odstrániť, ale že je dôležitým
zdrojom
predstavivosti a tvorivosti, ktorá formuje mladú generáciu.
Je nemožné na malom priestore
popísať všetky súvislosti
života v mestskom priestore a na sídliskách, ktoré je vo
filmoch zo
súboru Fasa miesto vidieť a analyzovať. V každom prípade sú
však
ukážkou, ako je možné nie len spoznávať život mladých v ich svete,
ale aj
ukázať možnosti, ako si mladý ľudia môžu aktívne vytvárať vzťah
k svojmu
miestu a priestoru každodenného života.
|
|